Klachten
Bij Koach & Co doen wij ons uiterste best om jou volledig tevreden te stellen met
onze begeleiding en/of behandeling. Mocht je toch niet tevreden zijn, horen we dat
graag zo snel mogelijk. Jouw feedback helpt ons om onze hulpverlening te
verbeteren en te leren van jouw ervaring.
De Cliëntenvertrouwenspersoon
Alle kinderen, jongeren, ouders, verzorgers en pleegouders die gebruikmaken van
jeugdhulp hebben recht op een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Hiervoor kun je
terecht bij Stichting Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) of Zorgbelang. Deze
stichtingen zijn onafhankelijk en de ondersteuning door een vertrouwenspersoon is
gratis. De vertrouwenspersoon helpt je bij het delen van jouw verhaal, geeft advies
over je rechten en kan je ondersteunen bij het indienen van een klacht of een
gesprek met Koach & Co.
Je kunt contact opnemen met het AKJ via www.akj.nl of 088-5551000. Voor
Zorgbelang kun je terecht via www.zorgbelang.nl. Op onze website vind je ook meer
informatie over hoe je de vertrouwenspersoon kunt bereiken.
Wanneer kun je een klacht indienen?
Je kunt een klacht indienen als je ontevreden bent over:
- De manier waarop Koach & Co jou of jouw gezin heeft geholpen.
- Het gedrag van een medewerker.
- Beslissingen die zijn genomen binnen de begeleiding of behandeling.
Een klacht kan niet worden ingediend als het incident meer dan een jaar geleden
heeft plaatsgevonden of als de klacht betrekking heeft op iemand die niet werkzaam
is (geweest) bij Koach & Co.
Wie kan een klacht indienen?
Iedere cliënt van Koach & Co kan een klacht indienen. Dit zijn:
- Jongeren vanaf 12 jaar.
- Ouders, verzorgers en wettelijk vertegenwoordigers.
Ook ex-cliënten kunnen binnen een jaar na het incident een klacht indienen.
Anonieme klachten worden niet behandeld.
Heb je een klacht?
- Bespreek het eerst met je begeleider: Neem contact op met de begeleider of
behandelaar om je onvrede te bespreken. Vaak kan een gesprek al veel oplossen. - Neem contact op met de leidinggevende: Als je er samen niet uitkomt, kun je
contact opnemen met de leidinggevende door een e-mail te sturen naar
klacht@koachenco.nl.
Interne klachtenprocedure
Wij streven ernaar om klachten op te lossen door middel van een gesprek tussen jou,
eventueel je vertrouwenspersoon, de betrokken hulpverlener en een leidinggevende
of klachtenfunctionaris. Nadat je jouw klacht hebt ingediend via klacht@koachco.nl,
nemen wij contact met je op om een afspraak te maken. De klacht komt binnen bij de
klachtencommissie en wordt vanuit daar verder opgepakt.
Externe klachtenprocedure via Klachtenportaal Zorg
Als een gesprek niet tot een oplossing leidt, kun je jouw klacht voorleggen aan
Klachtenportaal Zorg. Dit doe je door contact op te nemen via
info@klachtenportaalzorg.nl of het klachtenformulier in te vullen op
www.klachtenportaalzorg.nl.
De procedure is als volgt:
- Ontvangst en beoordeling: Na ontvangst beoordeelt Klachtenportaal Zorg of jouw
klacht in behandeling wordt genomen. Als de klacht wordt geaccepteerd, ontvang je
een bevestiging. - Bemiddeling: Er kan bemiddeling plaatsvinden waarbij Koach&Co wordt betrokken
om samen tot een oplossing te komen. - Klachtencommissie: Als bemiddeling niet succesvol is, kun je jouw klacht
voorleggen aan de klachtencommissie. Deze commissie geeft een oordeel over de
klacht en doet aanbevelingen. De commissie neemt geen inhoudelijke beslissingen
over aansprakelijkheid of schadevergoeding.
Meer informatie over de klachtenprocedure vind je op de website van Klachtenportaal
Zorg: www.klachtenportaalzorg.nl.
Bij vragen of behoefte aan ondersteuning staan wij en de vertrouwenspersonen van
het AKJ en Zorgbelang voor je klaar.